Stresshoogtepunt
Laatst zag ik op Zibb.nl iets interessants: nl. een top 10 van meest stressvolle beroepen. Niet verbazingwekkend dat het beroep van verkoper in deze top 10 stond. Evenals de werkende ouder. Zou het dan dubbelop gaan, als je een werkende ouder bent met als beroep verkoper?
Ook was een rijtje gemaakt van de top 10 meest deprimerende beroepen. En guess what? De verkoopmedewerker stond ook in deze ranglijst. Met als waarschijnlijke reden het feit dat de werkdruk zo hoog was die ontstaan is doordat er met bonussen gewerkt wordt. Helaas komt het beroep verkoper niet in de top 10 van de meest sexy beroepen voor.
Samenvatting: een werkende ouder die als beroep verkoper heeft, heeft het extra moeilijk als het gaat om stressbeheersing en depressiviteit. Als dit daadwerkelijk waar is, wat betekent dit dan voor uw organisatie? Betekent het wel iets? Ik denk het wel: uw klanten komen namelijk veel in contact met uw verkoopteam. En als deze medewerkers te gestresst zijn, zal hun succes en daarmee hun resultaat hieronder lijden.
En wat neem ik hier als CRM-specialist nu uit mee? CRM is een verandertraject. En niet iedereen zal blij zijn met deze verandering. Maar die is vaak wel nodig om de gekozen CRM-strategie echt te realiseren. En verandering brengt stress met zich mee. Die misschien dus wel bovenop de beroepsstress van de commerciële medewerkers komt. Daarom is het goed om mogelijke stressfactoren die deze verandering met zich meebrengt, vooraf goed in te schatten. Want een CRM-traject met een gestresste, depressieve verkoopstaf is vast heel lastig…
Trackback van jouw site.