SM-integratie
Ik heb nog steeds een beetje een raar gevoel als ik de afkorting ‘SM’ lees. En ook wij gebruiken hem intern, sinds we onze marketingactiviteiten gestructureerd hebben uitgebreid met de SM-kanalen. Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb dan toch steeds het beeld van zwart lederen figuren met kettingen en zweepjes. Vooroordelen? Vast! Niets menselijks is mij vreemd.
Maar ik bedoel hier natuurlijk Social Media. Het is toch echt een hype geworden. En als die hype nog grotere vormen aanneemt, vind ik dat jammer. Want een hype heeft een exponentiële stijging en dan een hoogtepunt, waarna het net zo snel weer afkalft en verdwijnt. En dat is in dit geval niet terecht, want het is een geweldig marketingkanaal. Zeker waar het gaat om kennis-delen. Het past in ieder geval in mijn visie op hoe je kennis kunt delen en daar beiden voordeel uit kunt halen.
Die visie hebben we het afgelopen half jaar bij CRM excellence in de praktijk gebracht. We twitteren in een zakelijk/persoonlijke combi, voegen daar korte blogjes bij over wat we meemaken op het vlak van CRM en schrijven columns, artikelen en whitepapers om onze kennis meer in detail beschikbaar te stellen. En als we met mensen in contact komen die deze whitepapers lezen en interessant vinden, hebben we meteen een goed inhoudelijk gesprek. Immers, er is een zakelijk onderwerp waar de één een vraag heeft en de ander kennis en ervaring. Lijkt wel een goede match. Op het juiste moment.
Het leuke is dat het echt werkt. We komen in contact met hele boeiende, interessante mensen, die een behoefte hebben die wij goed kunnen invullen. De ultieme vorm van het integreren van het SM-kanaal in de marketingactiviteiten, gestoeld op het toevoegen van waarde door content-marketing. Mensen, die blijkbaar iets wat wij bieden interessant vinden en daar behoefte aan hebben. Dat is pas leuk verkopen… Zo krijgen we leuke nieuwe projecten en nog meer tevreden klanten waarvan we de verwachtingen in de meeste gevallen kunnen overtreffen. En daarnaast hebben we met zijn allen weer iets geleerd. Een uitermate goede besteding van de dag.
Dus als u binnen uw organisatie de discussie hoort voeren dat het maken van content zoveel werk is en toch niets oplevert, denkt u dan nog eens aan SM. Maar dan de (zakelijke) vertaling ervan die ik in mijn hoofd heb…
Trackback van jouw site.