De baas lijkt op z’n hond… en medewerkers en klanten en…
Het hebben van een hondenpup geeft weer geheel nieuwe inzichten over hoe de wereld werkt. Nu we ons weer hebben begeven op het pad van de puppytraining, worden mij weer een aantal zaken die ik eigenlijk wel wist, nog weer even pijnlijk duidelijk gemaakt. En het gekke is, deze zaken kunnen bijna 1 op 1 worden doorvertaald naar mijn dagelijkse zakenleven. En, ze passen uitstekend bij een aantal one-liners die regelmatig door mijn hoofd spelen en me herinneren aan de belangrijke dingen in het leven. En deze combinatie van leermomenten en one-liners wil ik graag delen:
- Er wordt altijd gezegd dat de baas en de hond steeds meer op elkaar gaan lijken. Nou, dat is zo. Ook als ze puppy zijn, is het duidelijk welke baas welke hond heeft uitgekozen. En welk effect de interactie op hun relatie heeft. Zo ook in het zakenleven: de baas trekt zijn type medewerkers, maar ook zijn type klanten aan. Dus als u in een situatie zit waarbij u niet helemaal happy bent met uw klanten, dan wordt het tijd om u af te vragen welk effect de interactie van u en uw medewerkers heeft op uw klanten. Mijn oneliner op dit vlak: Wat je geeft, krijg je terug. En wat je terug wilt krijgen, dat moet je eerst geven. Belangrijke input voor uw CRM-strategie!
- Opvoeden kan alleen door consequent te zijn. Dat geldt voor een pup, maar ook voor een medewerker, een project en ook voor een klant. Als je duidelijk kunt maken wat je als eindresultaat wilt bereiken en daar geen concessies aan doet, dan wordt dat eindresultaat bereikt. Als je een pup maar steeds consequente signalen geeft en gewenst gedrag beloont, dat leert hij vanzelf wat hij bij een bepaald commando moet doen. Mijn oneliner op dit vlak: Mensen doen per definitie hun best om het goede te doen. Help ze en beloon ze daarvoor. Een consistent communicatieplan is dan ook onontbeerlijk in een goed CRM-project.
- Een relatie opbouwen is essentieel. Zo ook bij de pup. Hij ontdekt de grote wereld, zoekt af en toe bescherming en kijkt je vragend aan als hij het niet begrijpt. En soms vergroot hij zijn horizon en doet dingen die niet de bedoeling zijn. Voor de opvoeding van de pup is het van belang dat hij een duidelijk signaal krijgt wanneer hij iets niet mag. FOEI! (Bij voorkeur voordat hij het doet, je ziet het wel aan zijn ogen.) En als hij inderdaad afziet van de ongein, meteen weer belonen en de relatie herstellen. Zodat de pup op elk moment weet dat hij op je kan terugvallen. Zo ook in de business. Als er spanning ontstaat, dan is dat altijd te wijten aan andere achterliggende regels en overtuigingen. In een CRM-project, met medewerkers of in de interactie met klanten. Laat duidelijk merken wat je vindt, met respect voor de ander, maar zonder om de hete brij heen te draaien en ga voor de oplossing. En als het uitgesproken is, zorg dat je de relatie herstelt. Zodat de ander weet dat hij op je kan terugvallen, ook al ben je het even niet met elkaar eens geweest. Want alleen dan kun je onbevangen de volgende uitdaging aan gaan. Mijn oneliner op dit vlak: Every upset is a rules upset.
Trackback van jouw site.