Beentje gewipt!
Gisteren is het maar weer bewezen: de macht in een organisatieverschuift. Eigenlijk parallel aan de machtsverschuiving van producent/leverancier naar consument. Leveranciers moeten zich dan ook realiseren dat de mening van klanten niet alleen meer door marketing activiteiten beïnvloed wordt.
De meningen en ervaringen die de mensen via Social Media met elkaar delen, worden steeds belangrijker voor de bedrijfsvoering. En blijkbaar krijgt dit principe meer en meer voet aan de grond in Nederland. Ook in de voetbalwereld: Mario Been is beentje gewipt bij Feyenoord. En waarom? Omdat een deel van zijn team het vertrouwen in hem heeft opgezegd. Van gevierd naar verguisd. Vroeger zou dat toch ondenkbaar zijn, dan het management van een voetbalclub als Feyenoord zich door de spelers liet vertellen dat ze de trainer moeten ontslaan. Nu al voor de tweede keer..
Even doortrekken naar salesland. Dat zou hetzelfde zijn als dat de verkoopleider wordt ontslagen omdat zijn verkopers het vertrouwen in hem opzeggen. Niet omdat het management vindt dat er onvoldoende gepresteerd wordt, nee, omdat de werkvloer niet tevreden is. Apart, want de kans is groot dat een dergelijke revolutie niet ingegeven is door objectieve criteria, maar door emotie en persoonlijke vetes. Wat nu, als een aantal verkopers vindt dat het target lager moet, dat ze een andere doelgroep zouden willen bewerken, dat ze het niet eens zijn met het feit dat de CRM database actueel gehouden moet worden, of dat de rapportages uit de CRM applicatie teveel inzicht geven in hun (des)functioneren. Laten we dan maar het vertrouwen in onze baas opzeggen, dan komt er een nieuwe en die kunnen we dan vanaf het begin indoctrineren? Zo werkt het toch niet!
Zo werkt het bij Feyenoord blijkbaar wel. Want wie stonden er dan in het veld toen tegen PSV met 10-0 werd verloren? Een wapenfeit dat nu in de media steeds wordt aangehaald. Wie heeft er niet gefunctioneerd? De spelers toch? Die hadden de bal er toch in moeten schoppen? Vergelijk met salesland: de verkoper moet zijn eigen target halen en kan niet zeggen dat het helaas niet gelukt is omdat de verkoopleider niet functioneert.
Natuurlijk is de baas altijd eindverantwoordelijk en moet daar ook op worden afgerekend. Waarbij de spelers in het spel (verkoopland of voetbalveld, dat maakt niet uit) ook hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen. Het is mij wat te gemakkelijk op deze manier!
Trackback van jouw site.