Hoe u toegevoegde waarde met uw kerstkaarten kunt creëren: een praktijkvoorbeeld
Het einde van het jaar geeft altijd spanning. Niet alleen omdat er dan veel zaken administratief en commercieel afgerond moeten worden. Ook omdat de kerstactiviteiten georganiseerd moeten worden.
Iets wat de rest van het jaar te weinig aandacht heeft gekregen. Met als gevolg dat de meeste bedrijven niet verder komen dan nog snel wat visitekaartjes bij elkaar laten rapen door de secretaresse, het versturen van geheel voor gedefinieerde kerstkaarten of een voorgedefinieerde kerstwens met handtekeningen en/of de gebruikelijke fles wijn. Begrijpelijk, dat hebben wij ook jaren zo gedaan. Maar o zo’n gemiste kans!
Het kan ook anders!
Het kan ook anders: wat nu, als u de kerstactie zo zou kunnen inrichten dat u zich onderscheidt? Waarmee u een onuitwisbare, positieve indruk achterlaat bij uw relaties waarmee u een band heeft of wilt opbouwen? Dat kan!
Met een persoonlijke boodschap
De afgelopen jaren hebben we ervoor gekozen om de kerstkaarten een persoonlijke boodschap mee te geven, waarin we waardering uitspreken voor de contactpersoon en zo mogelijk een specifieke lading benoemen van iets wat het afgelopen jaar heeft gespeeld. Een voorbeeld:
Beste Harry, dank je wel voor de prettige samenwerking dit jaar. Wat ik zo in je heb gewaardeerd is de directheid waarmee je tijdens ons project hebt gecommuniceerd. Met soms wel even een uitdaging die we gezamenlijk moesten nemen, maar altijd met een verbetering als resultaat. Omdat je gedrevenheid alleen genoegen neemt met het beste. Dank daarvoor!
Zelfs reacties op onze kaarten
Sinds we hiermee zijn begonnen, krijgen we zelfs reacties op onze kerstkaarten. Niet alleen heeft men onthouden dat men een kerstkaart van ons heeft gekregen, maar de persoonlijke boodschap die erop staat, wordt gewaardeerd. Zozeer zelfs, dat men dit tegen ons uitspreekt.
Tip 1: Indien u een kerstkaart verstuurt, zet er dan een persoonlijke, unieke, handgeschreven boodschap op. Stop met voorgedrukte teksten.
Onze ervaringen op papier
Omdat we onze relaties bijzonder waarderen en we hen willen helpen met onze ervaring op het CRM vlak, hebben we ervoor gekozen om een deel van deze ervaringen op papier te zetten. Daarom combineren we de persoonlijke kerstkaart met een inhoudelijk waardevol cadeau op ons vakgebied. Ook dit cadeau hebben we persoonlijk gemaakt. Daarom hebben we een gepersonaliseerd boek gerealiseerd, waarin we een aantal anekdotes van de afgelopen jaren CRM met de lezer delen. Niet alleen de inhoud is interessant, het feit dat de lezer bij naam wordt genoemd in het boek heeft ook een belangrijk effect.
Tip 2: Indien u een cadeau stuurt met kerst, maak het een persoonlijk cadeau. Niet alleen op inhoud, maar ook door het vermelden van de ontvanger.
Kwaliteit is de onderscheidende factor
Een onderscheidende factor in dit kader is kwaliteit. Kwaliteit van de database die u gebruikt, kwaliteit van de teksten, de foto’s en het productieproces. In ons geval hebben we (uiteraard) een goede CRM database, die actueel en correct wordt gehouden door alle betrokkenen. Voor de foto’s hebben we een professionele fotograaf ingeschakeld, waardoor er een bijzonder goede uitstraling wordt gerealiseerd. Voor de teksten die we hebben gemaakt, hebben we een uitstekende tekstschrijver gebruikt, die de door ons opgestelde teksten heeft geredigeerd.
En last but not least: voor het productieproces hebben we een partner ingeschakeld, die niet alleen het drukwerk professioneel maakt, maar ook meedenkt in de opmaak. Een partner die in staat is om onze handgeschreven kaarten zelf mee te sealen met het boek. Zodat kaart en boek in hetzelfde pakketje, ruim op tijd voor de kerst, bij onze relaties aankomt.
Tip 3: als u een dergelijke kerstactie doet, schakel dan professionals in die elk hun eigen expertise inbrengen. Ga niet zelf knoeien.
Praktijkvoorbeelden delen
Uiteraard zijn wij er van overtuigd dat ook dit jaar onze kerstactie een bekroning is op de inspanning die we samen met onze relaties hebben gedaan in het werkveld CRM. En we vinden het leuk om dit praktijkvoorbeeld met u te delen. Mocht u nu een voorbeeld van het CRM boek willen ontvangen, dan kan dat. Niet gepersonaliseerd, want de kerstactie is dan al gerealiseerd. Maar natuurlijk hebben we ook een aantal extra (algemene) exemplaren laten drukken, dat kon in dezelfde cyclus mee. Dus hebben we niet alleen toegevoegde waarde geleverd aan onze relaties met onze kerstactie, we hebben meteen een CRM boek gemaakt dat op een later moment ook gebruikt kan worden voor marketing doeleinden. Interesse?: @MarielleCRM of m.dellemijn@crmexcellence.nl
Fijne kerstdagen!
Trackback van jouw site.