
CRM Trends 2015
De aftrap van 2015 is geweest, de eerste stappen om de plannen van 2015 te verwezenlijken zijn gezet. Een goed moment om de meest in het oog springende CRM trends van 2015 op een rijtje te zetten. Dan kun u meteen kijken of uw dagelijkse werkelijkheid hierop aansluit. Een tipje van de sluier: het lijkt erop dat in 2015 zwaar ingezet gaat worden op gerichte marketing!
Marketing = investering
Het aankoopproces in de hoofden van de potentiële kopers vindt meer en meer plaats voordat deze met de verkoper spreekt. Onderzoeken wijzen uit dat 90% van het koopproces al gerealiseerd is voordat de verkoper in contact komt met de potentiële klant. Deze trend is natuurlijk al eerder ingezet, versterkt door content marketing en de integratie van Social Media in het bedrijfsleven. We kunnen nu wel definitief constateren dat het verkoop vak definitief veranderd is. Dat realiseert zich niet alleen in de marketing afdeling, maar tegenwoordig ook het hoger management, met als gevolg dat er meer plannen geschreven worden. De contentstrategie verschuift nu vanuit de hoofden van de marketingafdeling naar een officieel strategisch plan.
“Behoud en terugwinnen van verloren gegane klanten in combinatie met klantloyaliteit heeft hoge prioriteit”
Customer Experience = Key
Onderzoek van Gartner onder marketing directeuren laat zien dat 89% van deze marketeers verwacht dat de komende periode het onderscheid ten opzichte van de concurrentie wordt gemaakt op basis van de Customer Experience die zij kunnen bewerkstelligen. Ook onderzoeksorganisatie Forrester geeft aan dat de emotie die bij de (potentiële) klant wordt geraakt één van de belangrijkste factoren is om de loyaliteit te beïnvloeden. Organisaties moeten ervoor zorgen dat de klant in het centrum van hun bedrijfsstrategie staat zodat de mens tot mens interactie mogelijk wordt. Een bedrijfscultuur waarin medewerkers worden gestimuleerd om een gesprek te hebben en een relatie op te bouwen, is dan ook essentieel.
Om het opbouwen van deze emotionele band te kunnen realiseren, zijn zowel de medewerkers als de beschikbare middelen essentieel. Hierbij is de link naar de gebruikersadoptie en de mobiele toepassingen van de CRM applicaties een belangrijk aandachtspunt.
Wilt u alle 8 CRM trends van 2015 weten? In ons whitepaper gaan we uitgebreid in op dé trends van dit jaar op het gebied van CRM, en hoe u deze kunt toepassen op uw eigen bedrijfsprocessen.