
Mobile CRM-strategie is noodzaak
Net als in 2014 wordt het gebruik van tools (en dus ook CRM tools) nog mobieler. We zien dat uiteraard terug in de functionaliteit bij de aanbieders, maar ook in de wensen van de gebruikers/klanten: mobiele apparaten maken dat prospects en klanten 24/7 beschikbaar zijn en verwachten dat ook van hun leveranciers, wat betekent dat succesvolle bedrijven mogelijkheden moeten scheppen voor hun medewerkers om aan deze wens te voldoen. Een goede optie hiervoor is om de CRM tool in een mobiele vorm aan te bieden aan de gebruikers.
Op het moment dat een CRM tool steeds meer de vorm van een App aanneemt, en de gebruiker daarmee nog meer vrijheid krijgt om op een door hem gekozen moment met de tool te werken en zich erin te verdiepen, is er een additioneel aandachtspunt: in het implementatietraject moet naast de uitrol van de App extra aandacht worden besteed aan afspraken, werkwijzen en rapportages. Zodat de vrijheid van de gebruiker die relatief weinig bijgestuurd kan worden omdat deze minder op kantoor aanwezig is, gestroomlijnd wordt en in lijn met de gekozen CRM strategie gebruikt kan worden.
Er is geen twijfel meer over mogelijk dat we in het mobiele tijdperk zijn beland. Veel verkopers werken vandaag de dag niet alleen vanachter hun bureau, maar ook tijdens bijeenkomsten elders of als ze onderweg zijn. Dat betekent dat ze in hoge mate vertrouwen op hun mobiele apparaten, niet alleen voor communicatie, maar ook voor hun werk. De moderne tijd vraagt erom. Een mobiele CRM-strategie is niet meer een optie, het is een noodzaak.
Meer weten over de meest in het oog springende CRM Trends van 2015? In ons whitepaper bespreken we 8 CRM trends en hoe u deze op uw eigen bedrijfsprocessen kunt toepassen.