
Dag 2: Innovaties in Griekenland
Zoals in onze vorige blog te lezen was, zijn Douwe Deinum en Wim Vonk van Sparklink CRM op studiereis naar Griekenland geweest vanuit een initiatief van New Financial Forum.
De tweede reisdag bracht ons bij de productie fabriek van Coco-Mat in Xanthi, eind jaren ‘80 opgezet door de gebroeders Efmorfides. Daarna hebben we gesproken met Christo Papaioannou in Volos, een van de initiatiefnemers van de TEM, een eigen munteenheid voor een eigen economie.
Coco-Mat
Coco-Mat is producent van matrassen die gemaakt zijn van natuurlijke materialen. Eind jaren ‘80 zijn de gebroeders Efmorfides hiermee gestart om de gastvrijheid van de Grieken te tonen. Inmiddels worden naast matrassen ook meubels geproduceerd, nog steeds vanuit de filosofie om alleen natuurlijke grondstoffen te gebruiken. Rondom het merk Coco-Mat zijn de afgelopen jaren allerlei additionele diensten opgezet om de Coco-Mat producten van het juiste imago te voorzien. Zo zijn er Coco-Mat hotels die vanuit dezelfde filosofie gerund worden, voorzien van de Coco-Mat producten zodat de gasten de producten in optima forma kunnen ervaren. De hotels dragen dus enorm bij aan het merk en de producten.
Opvallend is dat in de fabriek met veel passie en trots invulling wordt gegeven aan de filosofie van de gebroeders Efmorfides. Ze geven de medewerkers veel eigen verantwoordelijkheid in het productieproces, waardoor de medewerkers hun passie en trots ook daadwerkelijk laten zien. Op basis van deze uitgangspunten hebben we ervaren hoe de sfeer in het bedrijf is, waarbij de medewerkers een enorme motivatie aan de dag leggen.
Het productieproces van Coco-Mat is vooral gericht op ambachtelijk handwerk en daarmee arbeidsintensief en slechts beperkt geautomatiseerd. De vraag is natuurlijk of Coco-Mat dit kan volhouden als de vraag sterk gaat toenemen. Wereldwijd begint Coco-Mat behoorlijk aan de weg te timmeren, dus de vraag zal toenemen en daarmee de druk op het productieproces. De tijd zal het leren.
Vanuit mijn oogpunt heeft Coco-Mat het succes vooral te danken aan de goede positionering en focus die ze gekozen hebben. Ze hebben duidelijk onderscheidend vermogen gecreëerd, de juiste segmentatie toegepast, waardoor ze vrijwel niet gevoelig zijn voor conjuncturele ontwikkelingen en dus ook veel minder voor de crisis. Het kiezen voor natuurlijke grondstoffen, het hogere klant segment, het ambachtelijke, gelardeerd met passie, trots en het consequent volgen van de kernwaarden, zorgt ervoor dat ze een doelgroep aanspreken die veelal minder last heeft van een financiële crisis.
Feitelijk volgt Coco-Mat een product leadership route die vervolgens vooral steunt op customer experience elementen. Ze doen er alles aan om een uniek en perfect product te leveren, en ze gebruiken diverse mogelijkheden om de customer experience te optimaliseren bijv. via de Coco -Mat hotels.
Coco-Mat heeft ook een bijzondere fiets ontwikkeld. Deze duurzame fiets is net als de matrassen puur uit natuurlijke materialen gemaakt. De fiets is bedoeld om een dialoog, een gesprek op gang te brengen. We moeten meer contact met elkaar maken, dan komen we verder. En ja, je kunt er ook gewoon op fietsen.
TEM
Na het bezoek aan Coco-Mat hebben we gesproken met Christo Papaioannou, een van de initiatiefnemers van de TEM. Een soort fictieve munteenheid om tegenwicht tegen de Euro te creëren. De TEM (waarde = 1 Euro) is vooral bedoeld om waarde toe te kennen aan diensten vanuit concepten als bartering, sociale economie, deel economie, e.d. De TEM wordt gebruikt om de ruil tussen diensten te waarderen. De TEM is niet een doel op zich. Christo heeft hiermee een community opgericht waarvan je lid kunt worden, zodat je met alle leden een eigen ruil economie voert. De ene dienst voor de andere, binnen de community. De diensten worden gewaardeerd, maar niet afgerekend. De TEM zorgt voor de waardering. De community is ca. 5 jaar geleden opgericht vanuit de volgende drijfveren:
- Onvrede met huidige economische systeem
- Protest
- Euro is te belangrijk als bezit; het moet een middel zijn om te barteren en niet een doel op zich
Het Griekse systeem verlamt de ontwikkeling van de echte economie. Vandaar dat ze hiermee willen laten zien hoe ze er wel een werkend mechanisme van kunnen maken.
Benieuwd naar het vervolg van onze reis op zoek naar innovatieve ontwikkelingen? Houdt dan de website en onze Twitter pagina in de gaten, we zullen binnenkort het vervolg van onze reis delen!