
Marketing automation: dé CRM trend 2016?
Zoals bekend oriënteren consumenten zich steeds meer online. Er is al een deel van het koopproces afgelegd voordat er contact is geweest. Het koopgedrag blijft door de digitale technologieën veranderen en we bevinden ons steeds meer in een gecombineerd online/offline verkooplandschap. Veel organisaties hebben zich dit gerealiseerd door de website hierop aan te passen.
Slechts weinig organisaties hebben echter hun verkoopproces veranderd om de potentiële klant zoveel mogelijk waarde toe te voegen in de beginfase van zijn koopproces. Innovaties als digitale marketing en content marketing spelen in op de huidige behoefte van de klant en zorgen ervoor dat de relatie met de klant al online begint. De verwachtingen van klanten zijn dan ook flink gestegen ten opzichte van nog maar een aantal jaren geleden: met minder dan op een persoonlijke manier geholpen worden nemen we geen genoegen meer.
Het is voor een marketingteam erg lastig om iedere klant en potentiële klant persoonlijk gepersonaliseerd op te (blijven) volgen. De verwachting was dan ook dat in 2016 hoog ingezet zal worden op marketing automation. Door de inzet van marketing automation kan voor iedere (potentiële) klant, op basis van de behoefte aan kennis/informatie, fase in het aankoopproces of gedrag, specifiek een unieke opvolging worden ingericht. Hierbij wordt de klant opgevolgd met relevante content voor dié specifieke klant op het juiste moment via het meest wenselijke kanaal. Door het toevoegen van waarde, de persoonlijke aanpak en de relevantie van de contactmomenten, wordt er op deze manier een waardevolle relatie opgebouwd en wordt het koopproces positief beïnvloedt.
In de eerste helft van het jaar zien we de vraag rondom marketing automation in combinatie met CRM vrijwel altijd terugkomen als het onderwerp leadgeneratie aan de orde komt. Een goed ingerichte CRM omgeving speelt een grote rol om marketing automation succesvol in te kunnen zetten.
Benieuwd naar waar u op moet letten bij een CRM implementatie met marketing automation? In ons whitepaper ‘CRM Trends 2016: Welke lijken door te zetten?’ bespreken we 6 CRM trends van 2016 en waar u op moet letten bij het toepassen van deze trends.