
CRM Trend 2017: Onderscheiden met meer data
In de digitale transformatie in de zakenwereld is het noodzaak je als onderneming te onderscheiden. Big data met de nodige analyses hiervan bieden meestal de onderscheiding die nodig is. Twee belangrijke technologische trends die helpen je als onderneming te onderscheiden zijn humanized big data en augmented reality.
Humanized big data
Big data voorziet ons al jaren van gegevens en analyseert deze, waarmee we beter onze marketingcampagnes kunnen inplannen en uitvoeren. Big data biedt een enorme oplage aan informatie die ingezet kan worden om bijvoorbeeld marketing te personaliseren voor klanten. Het voordeel hiervan is dat het een kwantitatieve oplage biedt, die we kunnen toepassen om effectiever marketingcampagnes uit te kunnen voeren en klanten van hun informatiebehoeften voorzien.
Toch ligt hier ook gelijk het nadeel van big data, deze gegevens zelf bieden namelijk geen concrete richtlijnen voor het juist inzetten ervan. De behoefte naar kwalitatieve data neemt toe, in dit geval ook wel humanized big data. Deze big data biedt een analyse waarmee meteen concrete beslissingen genomen kunnen worden. Met daarbij bruikbaardere inzichten dan de ‘normale’ big data. Humanized big data biedt inzichten en diepgang in de behoeften van de klanten, ten opzichte van big data die vlakke informatie biedt. De vraag naar een kwalitatieve benadering is dermate toegenomen dat de kwantitatieve benadering vervangen wordt, waarmee ook meteen de mate van het visueel weergeven van de informatie toeneemt.
Augmented reality
Onderdeel van de kwalitatieve big data is een duidelijk beeld van de klanten, ook wel het 360-graden klantbeeld. Met behulp van Augmented reality wordt er op het gebied van klantinformatie al grote stappen gemaakt. Met Augemted reality wordt informatie uit de fysieke wereld bedoelt, aangevuld met digitale informatie. Het gebruik van deze vorm van informatie zal ook binnen het gebruik van CRM toenemen.
2017 biedt kansen om gegevens te verzamelen van uiteenlopende bronnen. Op deze manier komt er een totaaloverzicht van een klant en zijn behoeften en interesses, waar marketeers en verkoopmanagers gericht mee kunnen werken. Met dit 360-graden klantbeeld kunnen ze gerichter en persoonlijker relevante informatie bieden om in de behoeften van klanten te voorzien.
Wilt u meer weten over dé trends van CRM van 2017? Ontvangt u dan binnenkort ons jaarlijkse CRM-trends whitepaper, waar u meer leest over onder andere het gebruik van Augmented reality: