
B2B leadgeneratie benchmark: strategische doelen en perspectieven
De zevende editie van de ‘Nationale B2B leadgeneratie benchmark’ staat in het teken van groei. Wat doen succesvolle marketeers en salesmanagers beter dan anderen? In het rapport vindt u de belangrijkste uitkomsten van de Nationale B2B leadgeneratie benchmarkt. Het onderzoek is uitgevoerd op initiatief van ProSpex in samenwerking met CRM Excellence.
Hoe benutten bedrijven hun groeipotentie? B2B-bedrijven die hun marktbewerking professioneel aanpakken behaalden de hoogste omzetstijging in 2016, zijn daarnaast in 2016 sneller gegroeid dan de markt en hebben een hogere omzetdoelstelling voor 2017.
Directiedoelen in 2017: Focus op new business, efficiency krijgt meer prioriteit.
Net als vorig jaar staan het aantrekken van nieuwe klanten en het betreden van nieuwe markten bovenaan de agenda van de directie. Hierbij richt 72% zich op Nederland en 24% op het buitenland. Bij deze doelen denkt 38% aan het introduceren van nieuwe producten of diensten, 30% aan een business transformatie met nieuwe verdienmodellen en 23% aan een digitale transitie van services.
Op de tweede plaats staat het tevreden houden en behouden van bestaande klanten, met 52%. Dit is begrijpelijk, de continuïteit van de omzet de gewaarborgd moet blijven. Dit lukt topperformers beter dan andere bedrijven.
Als derde in de prioriteitenlijst staat het verhogen van de productiviteit met 39%. In 2015 stond dit als doel pas op de vijfde plaats met 24%. Er is dus een duidelijke behoefte om nog efficiënter te werken.
Omzetgroei in 2016: De omzet stijgt bij veel bedrijven.
Hoewel de anonimiteit van de organisaties is gewaarborgd in het onderzoek, wil of kan 24% van de respondenten geen uitspraak doen over de omzetontwikkeling. Extrapoleren we deze groep, dan is bij 74% de omzet gestegen, zag 10% een daling en bleef bij 16% de omzet gelijk. Merkwaardig, want bij de voorgaande vraag meldde slechts 49% van de respondenten een groei in hun markt. Het verschil komt vooral op conto van bedrijven die hun marktbewerking het best op orde hebben.
Omzetdoelstellingen voor 2017: De omzet moet verder stijgen.
4% van de bedrijven meldt geen omzetdoelstelling. Van de andere deelnemers heeft 88% een groeidoelstelling, wil 7% stabiliseren en heeft 5% geen omzetdoelstelling. 70% van de bedrijven wil dit jaar een omzetstijging realiseren van minimaal 5%. Ruim 60% werkt aan een stijging tot 20% en 26% hoopt zelfs 20% of meer te groeien in omzet. Het spreekt voor zich dat de doelstellingen sterk correleren met de omzet in het afgelopen jaar.
Wilt u meer weten over de uitkomsten omtrent de strategische doelen en perspectieven of bent u geïnteresseerd in de overige resultaten van het B2B leadgeneratie benchmark? Vraag dan het rapport hieronder aan: