
Doelgericht werken aan de klantrelatie
Het vinden en binden van klanten is het belangrijkste doel voor de marketing en sales afdeling. Tegenwoordig maken sales en marketing medewerkers steeds vaker gebruik van klantvriendelijke manieren om een product of dienst op de markt te zetten en een sale te maken, in plaats van telefonische acquisitie of advertenties. Deze methodes zorgen voor meer verkeer naar een website of webshop, belangstelling creëren en het uitbreiden van de klantenkring, en zijn onmisbaar in de tegenwoordige digitale wereld.
Klanten naar jou toe laten komen
Met inbound marketing wordt bedoeld dat mogelijke kopers een online winkel of website vinden zonder de inzet van klassieke marketing- en wervingstactieken. Het internet heeft de customer journey definitief een ander karakter gegeven. Pas na een uitgebreide oriëntatiefase neemt de klant contact met een leverancier op. Dankzij het wereldwijde web kan deze verkenning op een groot aantal manieren worden gestimuleerd. Voorbeelden daarvan zijn het maken van webcontent en blogs die interessant zijn voor de doelgroep, en marketing via sociale media als Facebook en Twitter.
Belangstelling van de prospects verdienen
Bij inbound marketing staat alles in dienst van de klant, hetgeen customer centricity wordt genoemd. Deze moet door middel van aansprekende online informatie, nieuws, columns of artikelen ertoe worden verleid om contact op te nemen met de desbetreffende onderneming of organisatie. De belangstelling van de potentiële klant moet als het ware worden verdiend. Een voordeel daarvan is dat de doelgroep niet het idee krijgt actief te zijn benaderd door de salesafdeling van een onderneming, maar zelf bepaalt bij welk bedrijf een product of dienst het best kan worden afgenomen. Vanaf het moment dat een mogelijke klant eenmaal serieuze interesse heeft getoond, neemt lead nurturing het stokje over.
Doelgericht werken aan de klantrelatie
Belangstelling van een prospect is één ding, maar daarmee ben je er nog niet. Het uiteindelijke doel is immers ervoor te zorgen dat een geïnteresseerde online bezoeker juist bij jouw bedrijf een dienst of product afneemt. De inzet van lead nurturing is daarbij van groot belang. De term lead wordt gebruikt om de overgangsfase van prospect naar klant mee aan te duiden. Lead nurturing betekent dan ook het opbouwen van een relatie met de websitebezoeker en het bieden van sturing en begeleiding bij het aankoopproces.
CRM Trend 2015: Gartner voorspeld dat de Chief Marketing Officer in 2017 een groter budget heeft dan de Chief Information Officer. Hierop vooruitlopend hebben veel CRM software leveranciers hun slagkracht op het gebied van marketing functionaliteit vergroot. Behoud en terugwinnen van verloren gegane klanten in combinatie met klantloyaliteit heeft hoge prioriteit.
Bent u al op de hoogte van alle CRM Trends van 2015 en hoe u deze op uw eigen bedrijfsprocessen kunt toepassen? In ons whitepaper bespreken we 8 CRM Trends: